Tesla kertoo ”Gigafactory 1:n” pudottaneen akkuhintaa 35%

Tesla kertoo ”Gigafactory 1:n” pudottaneen akkuhintaa 35%

Tutkimusten mukaan keskimääräinen sähköauton akun hinta on pudonnut 80 prosenttia viimeisten kuuden vuoden aikana, noin tasolle 227 USD/kWh.

Kehitys on sähköautoteollisuuden kannalta mielenkiintoinen, mutta ei vielä riitä tekemään pitkän toimintasäteen sähköautoista edullisia.

Akuston hinnan pitää laskea vielä paljon, että auton hinta saadaan massamarkkinoita miellyttäväksi. Ja juuri tämän Tesla aikoo tehdä Gigafactoryn avulla. Yhtiö tavoitteli ainakin 30 prosentin hinnan laskua tasosta ennen Gigafactorya ja sanoo nyt uudessa markkinointivideossaan hinnan tulleen 35 prosenttia alaspäin.

Tesla ei ole koskaan paljastanut virallisesti akkujensa hintaa, mutta kertoi alkuvuodesta 2016 hinnan olevan ”alle 190 USD/kWh”. Se oli ennen mitään akkuvalmistuksen käynnistymistä Gigafactoryssa.

Jättimäisen akkutehtaansa suunnitelmien julkistamisen jälkeen Tesla on kertonut 30% alennuksesta akkujen kustannuksiin, mutta toimitusjohtaja Elon Musk on usein vihjannut olevansa varma, että alennus voi olla suurempikin. Väite 35%:n pudotuksesta näyttää vahvistavan tätä näkemystä.

Asian tekee vielä mielenkiintoisemmaksi se, että väite on esitetty nyt, kun Tesla ja Panasonic ovat todella käynnistäneet uuden 2170-akkukennon valmistuksen Gigafactoryssa. Teslan CTO JB Straubel sanoi viime vuonna, ettei hän usko akkuhinnan olevan este saavuttaa 35 000 USD:n hinta uudelle Model 3 -autolle. Nyt näyttää selviävän, miksi hän oli sitä mieltä.

Vaikka Tesla ei paljasta todellisia numeroita, alkaa yhtiön akkujen hintarakenne selvitä, kun yhdistelee heidän paljastamiaan tiedon murusia.

Kun aloitetaan tasolta ”alle 190 USD/kWh” ja alennetaan sitä 35%, on tasona ”alle 124 USD/kWh”. Jos Model 3 -perusmallissa on 55 kWh:n akusto, olisi sen hinta ”alle 6 875 USD”. Vaikka se ilmeisesti edelleen olisi auton kallein komponentti, alkaa se olla kohtuullinen 35 000 dollarin autossa.

Akkuhinnan ”Graalin malja”, jolloin useimmat sähköautot olisivat kilpailukykyisiä polttomoottoriautojen kanssa jo ennen polttoainesäästöjen huomioimista, on suuruusluokkaa 100 USD/kWh. Aikaisemmin Musk on sanonut, että hän olisi pettynyt, jos Tesla ei saavuttaisi sitä tasoa ennen vuotta 2020. Mutta se oli ennen kuin Tesla aikaisti Gigafactoryn aikataulua kahdella vuodella, että se ehtisi tuottamaan Model 3:n akkuja.

Jouko Lampila | Lähde: Electrek | Otsikkokuva: Teslan Gigafactorya rakennetaan vielä Nevadassa, mutta akkutuotanto on jo käynnissä