Uusinta energiatehokkuutta Viking Linen uuden sukupolven risteilijään

Uusinta energiatehokkuutta Viking Linen uuden sukupolven risteilijään

Digitaalitekniikka, Azipod-ruoripotkurit, roottoripurjeet ja osaava suunnittelu tuovat vuoden 2021 alussa Turun ja Tukholman väliseen liikenteeseen risteilijän, jolle luvataan myös uusi asiakaskokemus.

Syyskuun 3. päivänä leikattiin perinteisessä Steel Cutting -seremoniassa ensimmäiset levyt Viking Linen tulevaa risteilijää varten. Aluksen rakentaminen käynnistyi Xiamenin telakalla Kiinassa.

Maailman ympäristöälykkäimpiä aluksia

Ympäristöystävällisyys ja energiatehokkuus ovat keskeisiä teemoja tämän päivän laivanrakennuksessa. Uusi alus varustetaan ABB Ability -järjestelmällä, joka integroi voimantuotannon, ruoripotkurijärjestelmän ja aluksen hallintajärjestelmät kaikki yhdelle alustalle.

steelcutting

Steel Cutting -seremonia on perua jo puulaivojen ajoilta, mutta perinteestä halutaan pitää edelleen kiinni telakoilla.

Uudella aluksella on tilaa 2 800 matkustajalle 922 hytissä, aluksen pituus on 218 metriä ja bruttovetoisuus 63 000 tonnia. Rahtikapasiteettia on 1 500 kaistametriä. Alus käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua (LNG), joka toivottavasti tulevaisuudessa tullaan korvaamaan nesteytetyllä biokaasulla (LBG), kun biokaasun tarjonta kehittyy.

Automaation lisääminen aluksen teknologiatoimitukseen parantaa ABB:n mukaan projektinhallintaa sekä lisää aluksen tehokkuutta ja digitalisaatioastetta.

– Valmistuttuaan alus on tehokkain Itämerellä, mahdollisesti koko maailmassa toimiva risteilylautta. ABB:llä on käytössään asiantunteva paikallinen tiimi ja globaali suunnitteluhenkilöstö. Tämä varmistaa sekä valmiuden nopeaan reagointiin että alustoimituksen, jossa järjestelmien integrointi on korkealla tasolla, sanoo Viking Linen pääjohtaja Jan Hanses.

Monipuolista suomalaista huipputekniikkaa

ABB:n sähkövoiman tuotanto- ja jakelujärjestelmien sekä ohjauspotkurimoottorien lisäksi alukseen tulee kaksi matkustaja-autolauttaan erinomaisesti sopivaa Azipod®-yksikköä, jotka ovat risteilyalusmarkkinoiden suosituin potkuriratkaisu.

azipod

Neljännesvuosisadan ikäinen Azipod-potkurilaite on suomalaisen meriteknologisen osaamisen taidonnäyte. Järjestelmällä varustettu alus säästää jopa 20 % polttoainetta perinteisiin potkureihin verrattuna. 360 astetta kääntyvän ohjausyksikön ansiosta aluksen ohjattavuus on myös parempi.

– ABB:n visio sähköisistä, digitaalisista ja yhdistetyistä aluksista perustuu yksinkertaisuuteen, tehokkuuteen ja turvallisuuteen. Eri järjestelmien täydellinen integraatio yhdelle alustalle vastaa tämän päivän vaatimuksia ja antaa ABB:lle mahdollisuuden hyödyntää tulevaisuuden teknologioita tehokkaasti, Suomen ABB:n Marine & Ports -liiketoiminnan johtaja Antti Ruohonen sanoo.

Wärtsilä puolestaan toimittaa uuteen alukseen moottorit, navigointijärjestelmän ja muita järjestelmiä. Alukselle toimitetaan kuusi LNG:tä käyttävää Wärtsilän 31DF-monipolttoainemoottoria. Saman moottorin dieselversio on päässyt Guinnessin ennätysten kirjaan maailman tehokkaimpana nelitahtidieselmoottorina.

wärtsilä-31-engine

Wärtsilä 31DF on uuden sukupolven keskinopeusmoottori, joka asettaa uuden tason tehokkuudelle ja vähäisille päästöille. Kone on nelitahtimoottori, jolla on luokkansa paras polttoainetalous.

Tämä on monipolttoaineversion ensimmäinen merisovellus. Korkean hyötysuhteen, pienen polttoaineenkulutuksen ja puhtaasti palavan LNG:n ansiosta vähäisempien päästöjen odotetaan alentavan käyttökustannuksia ja pienentävän ympäristöjalanjälkeä.

Roottoripurje jo toiseen Viking Line -risteilijään

Viking Line otti viime keväänä Viking Grace -lippulaivallaan käyttöön roottoripurjeen, jonka esikuvana on sata vuotta sitten Anton Flettnerin rakentama toteutus. Tämän päivän materiaali- ja ohjaustekniikka on antanut suomalaiselle Norsepower Oy:lle mahdollisuuden ja yhtiö on kehittänyt roottoripurjeesta teknisesti ja kaupallisesti erittäin lupaavan tuotteen.

Viking Gracella olevan roottorin halkaisija on neljä metriä korkeutta 24 metriä. Hyvällä tuulella roottoripurje antaa alukselle jopa 20 tonnin työntövoiman, joka vastaa noin 3 000 kilowatin (kW) pääkonetehoa. Uudelle alukselle tulee kaksi vastaavaa roottoripurjetta, joiden tuottama työntövoima ja konetehon säästö on vastaavasti noin kaksinkertainen verrattuna Viking Gracen lukuihin.

Suurempi, avarampi ja taloudellisempi

Uuden aluksen suunnittelussa lähtökohtina ovat olleet tilojen avaruus ja avoin näköala saaristoon. Suurten panoraamaikkunoiden ansiosta matkustajat voivat kokea saariston täysin uudella tavalla.

sisustus

Ruotsalainen arkkitehtitoimisto Koncept Stockholm vastaa uuden aluksen sisustussuunnittelusta. Suunnitelmissa yhdistyvät skandinaavinen keveys ja leikkisyys.

– Haluamme tarjota matkustajillemme ennen kokemattomia saaristonäkymiä. Yhtiömme juuret ovat saaristossa, ja toivomme sen näkyvän myös toiminnassamme. Uuden laivan näköalat ovat esteettömät ja meren läsnäolo on täydellinen. Ainutlaatuisen meriympäristömme suojelemiseksi hyödynnämme teknisiä innovaatioita. Tulevaisuudessa matkailuelämykset muotoutuvat ympäristön ja mukavuuden ehdoilla, sanoo Hanses.

Uusi alus on isompi kuin M/S Viking Grace, joka on maailman ensimmäinen suuren kokoluokan LNG-käyttöinen matkustajalaiva. Uuden aluksen lasketaan silti kuluttavan noin 10 % vähemmän polttoainetta. Energiankulutuksen optimointi ja ympäristömyötäiset ratkaisut ovat olleet keskeisellä sijalla projektin ajan, ja uuden aluksen energiatehokkuus tulee olemaan maailman huippua.

Jouko Lampila | Lähde: Viking Line, ABB