Ward’s Auton julkaiseman raportin mukaan akkujen hinnat putoavat ennakoitua nopeammin ja saattavat alittaa maagisen 100 USD/kWh rajan vuoteen 2020 mennessä.
Ward’s-julkaisun kirjeenvaihtaja John McElroy sanoo saaneensa mielenkiintoista tietoa keskusteluissaan teollisuuslähteiden kanssa hiljattain pidetyssä kuluttajaelektroniikan näyttelyssä Las Vegasissa.
– Vuonna 2010 energiaministeriö asetti hintatavoitteeksi 125 dollaria kilowattitunnille, koska silloin sähköinen kuljetusjärjestelmä olisi saman hintainen kuin polttomoottorikäyttöinen, kirjoittaa McElroy. – Silloin kukaan ei nähnyt selkeää polkua, miten tuo hintataso olisi mahdollista saavuttaa. Las Vegasin näyttelyssä useammat sähköautoalan asiantuntijat kertoivat, että ministeriön tavoite näyttää olevan hyvin vaatimaton. He vakuuttivat, että hintataso on alle 100 USD ennen vuotta 2020 ja pian sen jälkeen laskee noin 80 US-dollariin kilowattitunnille.
Tarkastellaanpa asiaa hetki. Jos olet sähköautojen kannattaja, minkä asioiden on muututtava ennen kuin sähköautoista tulee valtavirta? Ensinnäkin autojen hinnan pitää laskea. Verohelpotuksia tai tukia ei ole tarjolla ikuisesti. Autojen hintojen pitää olla edullisia tavallisille ostajille ilman mitään tukia. Koska akut ovat suurin tekijä sähköauton hinnassa, akkujen hinnan laskeminen laskee myös autojen hintaa. Toisena asiana ovat latauspaikat, joita tarvitaan paljon lisää.
General Motorsin tuotepäällikkö Mark Reuss on vahvistanut Green Car Reports -julkaisulle, että uuden Chevy Boltin kennot maksavat 145 USD/kWh. Jos se putoaa 100 dollariin, maksaisi akkupaketti yhtiölle 4 000 USD vähemmän ja kuluttajahinta voisi laskea vastaavasti. Kennojen ja koko akkupaketin hinnat ovat kuitenkin kaksi eri asiaa. Akkupaketissa on kennojen lisäksi runkorakenne, jäähdytysjärjestelmä ja akuston hallintajärjestelmä. Institute for Energy Research -laitoksen mukaan Teslan akkupaketin hinta on nyt 190 USD/kWh.
McElroy uskoo, että akkuhintojen laskettua alle 100 dollariin, voi täyssähköautojen myynti USA:ssa nousta miljoonaan autoon vuodessa. Ladattavat hybridit toisivat toisen miljoonan. Sähkömoottorilla liikkuvien autojen markkinaosuus nousisi tämän hetken noin yhdestä prosentista yli 10 prosenttiin vain muutamassa vuodessa. Akkujen hinnat eivät vaikuta latausverkkoon, mutta lisääntyvä sähköautojen määrä toisi paineita sähköyhtiöille, hallitukselle ja yrittäjille verkoston rakentamiseen. Sähköautojen kannattajat elävät mielenkiintoisia aikoja.
Tämä artikkeli on melko suora lainaus gas2.org -sivustolta ja käsittelee asiaa ensisijaisesti USA:n kannalta. Samat perusasiat koskevat kuitenkin myös Eurooppaa ja Suomea.
Jouko Lampila | Lähde: GAS2.org