Vievätkö sähköautot norjalaiset perikatoon?

Vievätkö sähköautot norjalaiset perikatoon?

Joidenkin julkaisujen otsikoissa kerrotaan, miten norjalaisille tulee miljardilasku, mikäli sähköautot yleistyvät nykyistä tahtia. Johtopäätös on kuitenkin hätäinen.

Norjassa on tällä hetkellä lähes 10% henkilöautokannasta sähköautoja ja uusien henkilöautojen myynnistä yli puolet on sähköautoja. Sähköautojen määrä siis lisääntyy kovaa tahtia.

Tuovatko sähköautot suuret kustannukset?

Ruotsalaisen NyTeknik-julkaisun uutista lainaava suomalainen julkaisu tulkitsee Pöyryn tekemää selvitystä tavalla, joka antaa ymmärtää sähköautojen olevan ongelma. Kysymys on siitä, että norjalaisten nykyinen tapa ladata sähköautonsa iltapäivällä, heti töistä kotiin tultuaan, aiheuttaa sähköverkkoon lisäkuormitusta.

Pöyryn selvityksessä ennakoidaan 1,2 miljardin euron investointitarvetta vuoteen 2040 mennessä, mikäli lataaminen tapahtuu ilman älykästä ohjausta. Investointitarve kohdistuu tässä tilanteessa ennen muuta matalajänniteverkon vahvistamiseen.

Kun lataus toivottavasti läheisessä tulevaisuudessa tapahtuu älykkäästi, auton tarvitseman energian huomioiden ja jaksotettuna pitkin yötä aamuun asti, poistuu ongelma käytännössä kokonaan.

Autoilun käyttökustannukset alenevat

Kun mietitään Norjan yli 2,5 miljoonan henkilöauton käyttökustannuksia – pelkästään polttoainekustannukset huomioiden – on asetelma aivan uusi. Oletetaan polttoaineen kulutukseksi vaikkapa 6 litraa sadalla, hinnaksi 1,50 € litralta ja vuotuiseksi ajosuoritteeksi 15 000 km. Tämä tarkoittaa noin 1 500 € vuotuista polttoainekustannusta.

Sähköauto kuluttaa noin 20 kilowattituntia (kWh) sadalla ja sähkön hinta on esimerkiksi 0,15 €/kWh. Tämä tarkoittaa 450 € polttoainekustannusta vuodessa. Tämän laskelman mukaan norjalaiset säästäisivät vähintään 2,5 miljardia euroa vuodessa – siis joka vuosi – polttoainekuluissa, mikäli maan kaikki henkilöautot kulkisivat sähköllä.

Jouko Lampila | Lähde: NyTeknik ym.